هاست-اشتراکی-اختصاصی

مقایسه میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی

ایجاد وب سایت با چالش‌های زیادی همراه است. گذشته از برنامه ریزی و طراحی محتوای پروژه و جنبه‌های فنی، انتخاب میزبانی مناسب نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. به این دلیل است که بدون تجهیزات سخت افزاری مناسب، شانس موفقیت و رشد پروژه وب محدود خواهد شد. به همین دلیل، باید از ابتدا به ظرفیت‌های مورد نیاز خود (چه در كوتاه مدت و چه در دراز مدت) و همچنین منابع مالی موجود توجه نمایید.

اگر سرور خود را مدیریت نمی‌کنید و می‌خواهید منابع خود را از یک ارائه دهنده میزبانی اجاره نمایید، به احتمال زیاد هنگام تحقیق با اصطلاحات «میزبانی اشتراکی» و «میزبانی اختصاصی» مواجه خواهید شد. این دو نوع میزبانی، قدیمی‌تر از میزبانی ابری هستند که اکنون در همه جا یافت می‌شوند و در روش‌های مختلف مدیریت و تخصیص منابع سخت افزاری برجسته هستند. در این مقاله خواهید آموخت که معنای خاص این امر و تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی از نظر هزینه، عملکرد و امنیت با یکدیگر چیست.

همانطور که گفتیم میزبانی ابری (cloud hosting) مفهوم جدیدتری در عرصه هاستینگ است. اگر به دنبال کسب اطلاعات به‌روز درباره میزبانی ابری و مزایای این میزبانی هستید؛ مقاله زیر به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: هاست ابری (Cloud Hosting) چیست؟ مزایای هاست ابری

تعریف میزبانی اختصاصی و میزبانی اشتراکی

هر دو نوع سرور اشتراکی و اختصاصی وظیفه ذخیره و حفظ اطلاعات وب سایت‌ها را برعهده دارند و در واقع نوع کار آن‌ها یکی است. اما هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص و مربوط به خود را دارند که باعث تفاوت‌شان شده است. اصلی‌ترین تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی که می‌توان به آن اشاره نمود نوع ذخیره کردن اطلاعات وب سایت‌ها روی سرور است.

در هاست اشتراکی یک سرور به قسمت‌های مشخصی تقسیم شده و هر یک از این قسمت‌ها وظیفه میزبانی از یک وب سایت مجزا را خواهند داشت. اما در سرور اختصاصی یک کاربر تمام فضای موجود روی یک سرور را در اختیار دارد. اگر بتوانید تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی را به خوبی درک کنید، قادر خواهید بود بهترین انتخاب را برای وب سایت خودتان داشته باشید.

هر کس که از یک ارائه دهنده میزبانی وب استفاده کند، در واقع در درجه اول سخت افزاری را اجاره می‌نماید که می‌تواند برای کار با یک وب سایت استفاده شود. بنابراین ارائه دهنده میزبانی سرورهایی را همراه با CPU ,RAM و فضای هارد دیسک مورد نیاز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.  این امکان باعث می‌شود تا از سیستم عامل، وب سرور، پایگاه داده‌ و سایر موارد مرتبط استفاده شود.

اگر از هاست اختصاصی استفاده نمایید، ارائه دهنده میزبانی یک یا چند سرور خاص با منابع اختصاصی به شما ارائه می‌دهد. با میزبانی اشتراکی، موقعیت تا حدودی متفاوت است. با این حال، منابع سرور را با مشتریان دیگر به اشتراک می‌گذارید. به عبارت ساده‌تر، در سرور اختصاصی تنها پروژه‌های شخصی شما اجرا می‌شوند، در حالی که در یک سرور اشتراکی برنامه‌های وب سایت شما در کنار برنامه‌های سایر کاربران اجرا می‌شوند.

تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی (Shared Hosting vs Dedicated Hosting)

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که بین یک پکیج میزبانی اختصاصی و یک پکیج میزبانی اشتراکی، تفاوت زیادی برای مشتریان وجود ندارد. در هر دو مورد منابع اجاره شده را از راه دور و به صورت ریموت کنترل می‌کنید. تفاوت اصلی بین میزبانی اختصاصی و میزبانی اشتراکی این واقعیت است که وب سایت شما و وب سایت‌های مشتریان دیگر در یک سرور میزبانی می‌شوند.

· تفاوت مصرف منابع بین میزبانی اختصاصی و اشتراکی

تفاوت اصلی سرویس‌های اشتراکی و اختصاصی، مصرف منابع می‌باشد. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است در سرویس‌های اشتراکی منابع Ram ،CPU، کارت شبکه و … بین کاربران سرور مشترک است و سایر منابع سرور هم با همین الگو و بسته به پلان تخصیص یافته‌اند. اما در سرورهای اختصاصی کلیه منابع به صورت انحصاری و با دسترسی کامل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و محدودیت مصرف منابع وجود نخواهد داشت.

در سرور اشتراکی امکان انتخاب این مورد که چه تعداد کاربر می‌توانند از منابع سرور استفاده نمایند برای شما وجود ندارد. در مقابل، در نوع میزبانی اختصاصی، همیشه می‌توانید مطمئن باشید که چه داده‌هایی در سرور ذخیره می‌شوند. به این دلیل که شما تنها مشتری هستید که دسترسی  به سرور دارید.

· امنیت و محافظت از داده‌ها

صرف نظر از اینکه یک وب سایت را بر روی سرور خود یا بر روی هاست اشتراکی میزبانی می‌کنید، موضوع امنیت نقش مهمی دارد. اقدامات حفاظتی در برابر حملات بدافزار، سرقت، DDoS و حملات brute-force بخشی از برنامه هر شرکت هاستینگ است.

پیش نیازهای این مسئولیت برای میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی بسیار متفاوت است، زیرا مشتریان میزبانی اختصاصی باید به طور مستقل راه حل‌های امنیتی مانند فایروال‌ها و برنامه‌های امنیتی را نصب، پیکربندی و نظارت کنند. ارائه دهنده خدمات  میزبانی همیشه مسئولیت راه اندازی و نظارت بر اقدامات اساسی امنیتی در سرورهای اشتراکی را بر عهده دارد. این واقعیت که هم شما و هم سایر کاربران از سخت افزار سرور استفاده می‌کنید، خطر کلی امنیت را افزایش می‌دهد. به خصوص اگر سرور با مشتریانی که وب سایت‌های مشکوک یا ناامن دارند، به اشتراک گذاشته شود.

در سرویس‌های هاست اشتراکی مدیریت سرور بر عهده شرکت میزبان می‌باشد و تمامی موارد امنیتی در سرور به صورت روزمره رعایت می‌شود. مدیریت فایروال، به روزرسانی‌های سیستم عامل و نرم افزار همه به صورت دوره‌ای انجام می‌گردد. اما به طور کلی اشتراکی بودن سرور و وجود سایت‌های کاربران دیگر، امنیت در سرورهای اختصاصی بالاتر است.

· پهنای باند و ترافیک ماهیانه

هنگام انتخاب ارائه دهنده میزبانی همیشه نگرانی اساسی پهنای باند است. مراکز داده یا دیتا سنترها اغلب از اتصالات اینترنتی عالی برخوردار هستند، که قطعاً برای انتقال حجم عظیم داده‌ها ضروری است. با این وجود، سرورهای منفرد همیشه در معرض محدودیت پهنای باند هستند تا سرویس بتواند تا حد امکان با اطمینان و بدون ضرر به همه مشتریان ارائه شود. در یک سرور اشتراکی به دلیل اینکه محیط سرور بین چند وب سایت به اشتراک گذاشته می‌شود منابعی چون ترافیک که میزان تبادل اطلاعات است محدود می‌شود.

· تفاوت مدیریت سرور هاست اشتراکی و اختصاصی

میزان سطح کنترل و مدیریتی که در سرور‌های اختصاصی وجود دارد بسیار بالاتر از سرور اشتراکی است و در این نوع سرویس‌ها می‌توانید تغییراتی مانند محدودیت‌های نرم افزارها و یا اضافه نمودن برنامه‌های کاربردی انجام دهید.

در یک سرور اختصاصی امکان نصب اسکریپت و برنامه‌های خود را دارید. علاوه بر این، می‌توانید تنظیمات سیستم عامل را در هر زمان تغییر دهید. با استفاده از میزبانی اشتراکی دیگر نگران این نوع وظایف نخواهید بود. به روزرسانی و نگهداری سرور و اجزای نرم افزار نصب شده کاملاً برعهده ارائه دهنده سرور قرار می‌باشد.

· خطر قرارگیری آی‌پی وب سایت در لیست سیاه

به دلیل این که در سرور اشتراکی وب سایت‌های کاربران دیگری هم وجود دارند و همه از IP سرور استفاده می‌کنند، در صورتی که یکی از این وب سایت‌ها اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی مانند ارسال اسپم نماید، باعث قرارگیری IP سرور در لیست سیاه میل سرورها می‌گردد. که این مورد منجر به بروز مشکلات متعددی برای وب سایت یا وب سرویس شما نیز خواهد شد.

یکی از بزرگت‌رین نگرانی‌ها، قرار گرفتن در لیست‌های سیاه موتور جستجو و در نتیجه محو شدن خودکار از نتایج جستجو است. این امر باعث می‌شود وب سایت از نظر تعداد زیادی از کاربران وب عملاً نامرئی شود. هر کسی که مستقیماً URL سایت را در نوار آدرس وارد نکند، تنها از طریق لینک‌هایی که به صفحات سایت شما منتهی می‌شوند، سایت را پیدا خواهد کرد.

می‌توانید در هنگام طراحی وب سایت و با توجه به دستورالعمل‌های موتور جستجو و  ارائه دهنده میزبانی معتبر، از چنین اتفاقی جلوگیری کنید. زمانی که از سرور اشتراکی استفاده می‌کنید، این خطر وجود دارد که سرور را با دیگر کاربرانی که استانداردها را نقض می‌کنند یا حتی هرزنامه یا بدافزار را از طریق وب سایت خود توزیع می‌کنند، به اشتراک بگذارید. در این حالت ممکن است Google و سایر موتورهای جستجو کل محدوده IP را در لیست سیاه قرار دهند. بالعکس هنگام استفاده از یک سرور اختصاصی، چنین مشکلی خطری ایجاد نمی‌کند.

· تفاوت هزینه هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

هزینه‌ یکی از بارزترین تفاوت میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی است. زمانی که منابع یک سرور بین چندین کاربر یا مشتری تقسیم می‌گردد، بالتبع هزینه‌های سرویس‌های اشتراکی کمتر از سرویس‌های اختصاصی خواهند بود. در مدل میزبانی اختصاصی، به یک سرور کامل با تمام ظرفیت آن نیاز دارید که البته طبق توافق، ارائه دهنده میزبانی نیز انتظار دارد که هزینه آن را پرداخت کنید. قیمت این مدل میزبانی به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه‌هایی است که از یک سرور اشتراکی مشابه استفاده می‌نمایید. به همین دلیل است که در حال حاضر در بخش خصوصی و در میان مشاغل کوچک میزبانی اشتراکی بیشتر تقاضا دارد.

نتیجه گیری

سرورهای اختصاصی اولین انتخاب برای کسانی است که به دنبال میزبانی با حداکثر دسترسی هستند. در مقابل، برای مشتریانی که بودجه کم‌تری دارند، سرور اشتراکی یک راه حل مناسب است. به شرطی که جنبه‌هایی مانند عملکرد و مدیریت سرور در اولویت نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.