هاست اشتراکی چیست؟ مزایا و ویژگی‌های هاست اشتراکی

پس از انتخاب و ثبت دامنه، زمان انتخاب میزبانی وب‌سایت فرا می‌رسد، شما تعداد زیادی گزینه در اختیار خواهید داشت. فراتر از تصمیم گیری در مورد شرکت ارائه دهنده میزبانی، باید تصمیم بگیرید که چه نوع بسته میزبانی مناسب شما است.

هاست اشتراکی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های میزبانی برای کسانی است که در حال ساخت اولین وب‌سایت‌های خود هستند. اما میزبانی اشتراکی چیست و آیا برای وب‌سایت شما انتخاب منطقی است؟

در ادامه بررسی می‌کنیم که هاست اشتراکی چیست، چه مزایایی دارد و اینکه چه شخصی می‌تواند از یک بسته میزبانی اشتراکی بهره‌مند شود.

هاست اشتراکی چیست؟

میزبانی اشتراکی به چندین وب‌سایت امکان می‌دهد تا از یک سرور استفاده کنند. معمولاً نمی‌دانید که منابع سرور را با چه کسانی یا با چه وب‌سایت‌هایی به اشتراک می‌گذارید. هر مشتری معمولاً محدودیتی در میزان کل منابع سرور مورد استفاده خود دارد اما این مورد توسط بسته میزبانی شما تعریف می‌شود.

میزبانی اشتراکی به راحتی ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای نیازهای شما است. با این حال، قیمت ارزان با محدودیت‌هایی همراه است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. از آنجا که اکثر شرکت‌های میزبان فضای ذخیره سازی یکسانی را ارائه می‌دهند، انتخاب یک شرکت مورد اعتماد بسیار مهم است.

در این نوع میزبانی با توجه به وب سرویس (مانند Apache ،IIS و …) و منابع سخت‌افزاری که برای آن سرور در نظر گرفته شده است، تعدادی وب‌سایت به صورت مشترک بر روی سرور قرار گرفته و به آن‌ها خدمات داده می‌شود. امکانات و فضای موجود بین هاست‌ها تقسیم می‌شوند و بسته به منابع اختصاص داده شده به آن‌ها نظیر Ram ,Cpu و…، میزبانی می‌گردند.

برای هر هاست میزان مشخصی از فضا و پهنای باند تخصیص داده می‌شود که کاربر به دانش زیادی در مورد جنبه‌های مختلف وب هاستینگ نیازی ندارد. معمولا کارشناسان شرکت هاستینگ و دیتاسنتر، مسئول نگهداری ساختار شبکه و سخت‌افزار، برقراری امنیت و به روز رسانی آن هستند.

مزایای هاست اشتراکی چیست؟

  • ارزان‌ترین گزینه میزبانی است.
  • اکثر شرکت‌های میزبانی سطح میزبانی مختلفی دارند، بنابراین می‌توانید بسته میزبانی خود را با گذشت زمان ارتقا دهید. این باعث می‌شود میزبانی اشتراکی انتخابی عالی برای شروع باشد.
  • هاست اشتراکی معمولاً به کنترل پنل هاست مانند پلسک و  cPanel داخلی مجهز است که مدیریت سایت را آسان می‌کند.
  • همچنین نیازی به تعمیر و نگهداری فنی سرور توسط شما نیست، زیرا این مورد معمولاً در بخشی از بسته میزبانی شما موجود است که توسط شرکت ارائه دهنده هاست انجام می‌گردد.

به زبان ساده، میزبانی اشتراکی می‌تواند گزینه خوبی برای دارندگان وب‌سایت با بودجه اندک یا کسانی که تازه شروع به کار آنلاین می‌کنند، باشد. همیشه می‌توانید با بسته‌های گوناگونی که وجود دارد، هر زمان که مایل باشید یا نیاز باشد به یک میزبانی دیگر ارتقا دهید، بنابراین برای همیشه ناچار به ماندن در این سطح میزبانی نیستید.

معایب هاست اشتراکی چیست؟

میزبانی اشتراکی برای تلفن‌های موبایل مقرون به صرفه است، آپتایم نسبتا مناسب و مدیریت آن آسان است. اما با اشکالات خاصی همراه است. 

  • زمان بارگیری می‌تواند بسیار کندتر از سرورهای اختصاصی باشد.
  • سرور ممکن است توسط سایت‌های دیگری که سرور را به اشتراک می‌گذارند بیش از حد سنگین شود.
  • با شروع بازدید بیشتر سایت‌ها، متوجه خواهید شد که عملکرد سایت بسیار کندتر است.
  • شما هرگز نمی‌دانید همسایگان شما چه کسانی هستند. اگرچه نادر است، اما ممکن است سایر سایت‌های موجود در سرور خطری برای سایت شما ایجاد کنند.
  • برای دستیابی به بالاترین سطح عملکرد از وب سایت خود، گزینه‌های سفارشی سازی وجود ندارد.

برای اکثر افراد تازه کار آنلاین، مزایای میزبانی اشتراکی بسیار بیشتر از معایب آن خواهد بود، خصوصاً اگر می‌خواهند سایت را در اسرع وقت راه‌اندازی کنند و مهارت‌های فنی کمی هم دارند. همچنین توجه به این نکته مهم است که یک میزبان وب مسئولیت‌پذیر وقتی میزان بازدید شما به سطحی برسد که زمان ارتقا است به شما اطلاع می‌دهد و هر سایتی که برای دیگر سایت‌های سرور خطری ایجاد کند نظارت و غیرفعال می‌کند.

بهترین سرویس‌های جایگزین هاست اشتراکی

سرویس‌های زیادی به عنوان جایگزین برای هاست اشتراکی موجود هستند. از جمله، سرور مجازی، سرور اختصاصی که البته برای تهیه این سرویس‌ها به پرداخت هزینه بیشتری نیاز دارند.

گزینه‌های میزبانی اشتراکی شامل میزبانی اختصاصی وردپرس، سرور VPS و سایر گزینه‌های میزبان نیمه اختصاصی است. هزینه تمام این‌ها بیش از یک پلن هاست اشتراکی خواهد بود اما سطح سفارشی سازی و عملکرد بالاتری را برای شما فراهم می‌کنند.

برای تصمیم گیری راحت‌تر شما هنگام خرید هاست، در مقاله زیر به مقایسه تفاوت و ویژگی‌های هاست اشتراکی، هاست ابری و هاست اختصاصی پرداخته‌اییم.

بیشتر بخوانید: تفاوت هاست ابری، هاست اشتراکی و هاست اختصاصی – کدامیک مناسب‌تر است؟

نتیجه گیری

هاست اشتراکی انتخاب بسیار خوبی برای کاربران مبتدی وب‌سایت است که سایت‌های آن‌ها بازدید زیادی ندارند. به یاد داشته باشید، شما همیشه می‌توانید محیط میزبانی را با گذشت زمان ارتقا یا تغییر دهید.

اکنون که یادگرفتیم هاست اشتراکی چیست و به مزایای هاست اشتراکی و ویژگی‌های آن پی بردیم، هنگام انتخاب و خرید هاست مناسب با نیاز سایت‌تان می‌توانید به آسانی بهترین تصمیم را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.