خرید سرور اختصاصی مزایا ومعایب هاست اختصاصی

هاست اختصاصی چیست؟ مزایا و معایب سرور اختصاصی

زمانی که می‌خواهید از بین میزبانی‌های مختلف، بهترین میزبانی را برای وب سایت خود انتخاب کنید، گزینه‌های مختلفی را باید در نظر بگیرید. یک نوع میزبانی که احتمالاً با آن روبرو خواهید شد، هاست اختصاصی است. این سبک میزبانی وب مناسب اکثر دارندگان وب سایت نخواهد بود.

در واقع، اگر تازه شروع به کار می‌کنید، احتمالاً می‌توانید با یک پکیج میزبانی اشتراکی نیز شروع کنید. اما برای کسانی که وب سایت‌هایی با رشد سریع دارند و به سطح بالاتری از عملکرد، امنیت و میزبانی ویژه برای مقیاس پذیری نیاز دارند، می‌تواند مناسب باشد.

در زیر خواهید آموخت که هاست اختصاصی چیست، چگونه کار می‌کند و چرا سودمند است.

میزبانی اختصاصی (Dedicated Hosting) چیست؟

میزبانی اختصاصی زمانی است که یک سرور کامل برای خود داشته باشید. وقتی هاست اختصاصی و میزبانی اشتراکی را مقایسه می‌کنید، تفاوت‌های زیادی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. با میزبانی اشتراکی، منابع سرور را با صدها یا شاید حتی هزاران وب سایت دیگر به اشتراک خواهید گذاشت.

در میزبانی اشتراکی، سرور بین چندین کاربر و اکانت‌های مختلف تقسیم شده و به هر کاربر مقدار مشخصی از پهنای باند، فضای ذخیره سازی و سایر ویژگی‌های میزبانی داده می‌شود.

با استفاده از هاست اختصاصی، کل سرور را در اختیار دارید تا هر کاری را که می‌خواهید با آن انجام دهید. بنابراین نه تنها به سطوح بیشتری از منابع سرور دسترسی خواهید داشت، بلکه می‌توانید این سرور را با توجه به نیازهای منحصر به فرد وب سایت خود بهینه کنید.

در این نوع میزبانی مانند سایر سبک‌های میزبانی، برای دسترسی به سرور، باید به‌صورت ماهانه هزینه پرداخت کنید. در حالی که برخی از برنامه‌های میزبانی سرور اختصاصی ارزان قیمت در دسترس هستند اما ممکن است برخی از پلن‌های آن گران قیمت باشند. بنابراین شما باید قبل از انتخاب، تحقیقات خود را انجام دهید.

میزبانی اختصاصی چگونه کار می‌کند؟

بیایید کمی بیشتر به نحوه کار هاست اختصاصی بپردازیم. میزبانی اختصاصی نوعی میزبانی بسیار قدرتمند است که به کاربران امکان کنترل کامل سخت افزار و نرم افزار سرور را می‌دهد. اساساً، یک سرور به صورت کامل به کاربر تعلق می‌گیرد. مانند ساخت وب سایتی که از ابتدا آن را می‌سازید، می‌توانید همین کار را با سرور خود انجام دهید. به صورتی که قادر خواهید بود عناصری که عملکرد سایت شما را بهبود می‌بخشند را به پیکربندی سرور اضافه کنید. این مورد را با میزبانی اشتراکی مقایسه کنید، که تنها می‌توانید سایت خود را در یک فضای از پیش تعریف شده قرار دهید.

همچنین می‌توانید بسته به میزان RAM و فضای ذخیره سازی مورد نیاز خود، به همراه نوع CPU و سیستم عامل، سرور خود را شخصی سازی کنید. این باعث می‌شود سرورهای اختصاصی به گزینه‌ای عالی برای انواع بازی‌ها تبدیل شوند.

سرورهای اختصاصی معمولاً توسط خدمات مالی و سایر شرکت‌هایی که نیاز به ذخیره و محافظت امن از داده‌های خود دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل، هنگامی که یک میزبانی اختصاصی می‌خرید از امنیت بیشتری در سایت نیز برخوردار می‌شوید.

مزایای هاست اختصاصی

اگر می‌خواهید سطح میزبانی فعلی خود را ارتقا دهید، لازم است بدانید که این میزبانی چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد. میزبانی اختصاصی معمولاً بهترین مکان برای سایت‌هایی است که حجم زیادی از ترافیک را دریافت می‌کنند، با داده‌های حساس و شخصی کاربر ارتباط داند یا از پیکربندی نرم افزار خاص برخوردار هستند.

در ادامه نگاهی داریم به تعدادی از مزایای هاست اختصاصی:

۱. بهبود عملکرد وب سایت با خرید سرور اختصاصی

سرورهای اختصاصی عملکرد بسیار بهبود یافته‌ای را برای شما فراهم می‌کنند که باعث افزایش سرعت سایت می‌گردد. بدان معنی است که سرعت بارگذاری در سایت شما همان مقدار ترافیک یا تعداد بازدیدکننده روزانه سایت خواهد بود. این سازگاری می‌تواند فوق‌العاده مهم باشد، زیرا یکی از دلایل اصلی مهاجرت به یک میزبان وب اختصاصی، حجم بالای بازدید سایت است.

در یک محیط میزبانی اختصاصی، همه منابع سرور، از جمله پهنای باند، RAM و CPU برای پشتیبانی وب سایت وجود دارد. به شما کمک می‌کند تا از به روز بودن اطمینان حاصل کنید (بدین معنی که سایت شما هرگز آفلاین نخواهد بود). همچنین، از آنجا که شما محیط سرور را با هیچ سایت دیگری به اشتراک نمی‌گذارید، سایت شما تحت تأثیر منابع سایت نخواهد بود و در نتیجه عملکرد سایت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

 عملکرد بالا و ثابت برای سایت بسیار مهم است زیرا به داشتن تجربه خوب برای کاربر اهمیت می‌دهد و نیاز به پردازش پرداخت یا ذخیره اطلاعات شخصی یا مالی حساس دارد. کاربران بیشتر در مورد حریم خصوصی و داده‌ها، به ویژه در فضای آنلاین، نگران می‌شوند. با میزبانی اختصاصی، سایت می‌تواند مسئولیت امنیت و محافظت از اطلاعات بازدید کنندگان را به عهده داشته باشد.

۲. افزایش بهینه‌سازی سایت و انعطاف‌پذیری بیشتر

با استفاده از یک سرور و آی‌‌پی اختصاصی، قادر خواهید بود بر وب سایت خود کنترل بیشتری داشته باشید و در نتیجه می‌توان به افزایش سرعت سایت نیز کمک نمود. اولین انتخاب شما انتخاب بین سیستم عامل لینوکس یا ویندوز است. این انتخاب به پیکربندی مناسب‌ برای وب سایت بستگی دارد، با این حال، بیشتر کاربران تنظیمات سرور Linux را انتخاب می‌کنند مگر اینکه یک نرم افزار فقط برای ویندوز اجرا شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد هاست لینوکس و تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: هاست لینوکس چیست؟ تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز

با راه اندازی سرور، قادر خواهید بود هر نرم‌افزاری که وب سایت شما برای کار نیاز دارد را بر روی سرور نصب کنید، همچنین قادر خواهید بود منابع را به دلخواه خود انتخاب کنید و اختصاص دهید. با این حال، برای استفاده بیشتر از محیط سرور، یک تیم فنی می‌خواهید که بتواند محیط سرور را برای شما حفظ و بهینه کند. بنابراین، اگر وبمستر مبتدی و غیرفنی هستید، شاید لازم باشد به فکر استخدام پرسنل فنی باشید.

اگر توانایی ایجاد اعضای تیم برای نگهداری سرور را ندارید، در این صورت می‌توانید یک سرور اختصاصی مدیریت شده را انتخاب کنید. با این کار، همان سطح عملکرد و مزایا را بدست می‌آورید. اما به جای اینکه همه کارهای فنی را خودتان انجام دهید، می‌توانید به تیم ارائه دهنده میزبانی خود اعتماد کنید. آن‌ها می‌توانند خدماتی مانند تعمیر و نگهداری سرور، بهینه سازی و موارد دیگر را به شما ارائه دهند.

۳. افزایش امنیت سایت با خرید میزبانی اختصاصی

همچنین میزبانی اختصاصی امنیت فوق العاده را ارائه می‌دهد. با داشتن تنها یک وب سایت مستقر در محیط سرور، از امنیت خوبی بهره‌مند می‌شوید. آن را با میزبانی اشتراکی مقایسه کنید، جایی که یک سرور را با هزاران سایت دیگر به اشتراک می‌گذارید.

استفاده از هاست اختصاصی می‌تواند به شما آرامش بیشتری ببخشد زیرا از هرگونه مسائل امنیتی و آسیب‌پذیری مرتبط با سایت‌های همسایه که از یک سرور مشترک استفاده می‌کنند جلوگیری می‌کنید.

همچنین شما کنترل بیشتری بر روی اقدامات امنیتی در سرور و وب سایت خود دارید. قادر خواهید بود فایروال‌ها و نرم افزارهای ضد ویروس را که بیشتر به سبک وب سایت شما مرتبط هستند کنترل و پیاده سازی کنید.

اگر سایت شما با داده‌های حساس کاربر مانند اطلاعات مالی سروکار دارد، می‌توانید از میزبانی وب با یک محیط سرور اختصاصی استفاده کنید. همچنین این امر با رعایت مقررات مربوط به ذخیره سازی امن و انتقال داده‌ها برای سایت شما نیز مفید است.

۴. افزایش اعتماد و اطمینان به سرویس میزبانی اختصاصی و مقیاس‌پذیری آن

افزایش اعتماد و اطمینان با خرید سرور مجازی اختصاصی

زمانی که سایت شما ویروسی شود ممکن است پست‌های شما آفلاین شوند. اگر این مورد را تجربه کرده‌اید، می‌دانید که چقدر ناامید کننده است. ممکن است در شرایطی باشید که به سایت خود بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارید و نمی‌توانید آفلاین باشید. هر زمان که سایت شما آفلاین است، ضرر زیادی متحمل می‌شوید.

میزبانی اختصاصی یک مزیت بزرگ دارد و این است که می‌تواند به شما آپ تایم عالی ارائه دهد. در حال حاضر، تضمین به روز بودن ۱۰۰٪ تقریباً غیرممکن است (تعمیر و نگهداری زمان‌هایی نیاز است که انجام شود).

با استفاده از میزبانی اختصاصی، این مزیت را دارید که هرگز مجبور نیستید برای منابع سرور رقابت کنید. یعنی وقتی سایت شما با افزایش میزان بازدید مواجه است، همیشه منابع سرور لازم را در دسترس خواهید داشت.

همچنین میزبانی اختصاصی توانایی مقیاس گذاری در سایت را به شما می‌دهد. در واقع به اندازه میزبانی ابری مقیاس پذیر نیست، اما وقتی هاست اختصاصی تهیه می‌کنید، یک بافر داخلی برای کنترل میزان بازدید بیشتر دارید. بسته به ارائه دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌توانید منابع سرور خود را نیز به موقع گسترش دهید.

معایب میزبانی اختصاصی

میزبانی اختصاصی کامل نیست. با میزبانی اختصاصی سطح عملکرد، امنیت و قابلیت اطمینان بسیار بهبود یافته‌ای خواهید داشت. اما با یک قیمت ماهانه بالاتر و نیازهای فنی بیشتر روبرو می‌شوید.

در ادامه به بررسی معایب اصلی هاست اختصاصی می‌پردازیم:

۱. هزینه بیشتر

یکی از بزرگ‌ترین معایب میزبانی اختصاصی هزینه بالاتر است. از آنجا که یک سرور کامل برای خود دارید، باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید. آن را با میزبانی اشتراکی مقایسه کنید که هزینه کل سرور را با صدها کاربر مختلف تقسیم می‌کنید.

همچنین باید هزینه‌های اضافی استخدام و پرداخت کارکنان فنی خود را نیز در نظر بگیرید تا سرور را برای شما مدیریت کنند. همیشه برای تجارت شما منطقی نخواهد بود اما هزینه‌ای است که باید در نظر بگیرید.

گزینه میزبانی اختصاصی مدیریت شده را نیز دارید، بنابراین کادر فنی ارائه دهنده خدمات میزبانی را جهت کمک در اختیار خواهید داشت. اما ممکن است با یک هزینه اضافی نیز همراه باشد.

۲. دانش فنی

اگر قصد ارتقا از میزبانی اشتراکی به میزبانی اختصاصی دارید لازم هست که با یک سری موارد آشنایی داشته باشید. بسته به ارائه دهنده‌ای که استفاده می‌کنید، ممکن است مجبور باشید همه پیکربندی‌ها، تنظیمات و نگهداری سرور را خودتان مدیریت کنید. اگر با پیچیدگی‌های مربوط به اجرای سرور آشنا نیستید، باید یک تیم فنی استخدام کنید.

اگر وب سایت شما به اندازه کافی بزرگ باشد که شما نیاز به استفاده از یک سرور و میزبانی اختصاصی دارید، پس بهترین راه این نیست که نیازهای فنی راه‌اندازی یک سرور را خودتان یاد بگیرید.

با این حال، برخی از ارائه دهندگان سبکی از برنامه‌های میزبانی اختصاصی را ارائه می‌دهند که معروف به میزبانی اختصاصی مدیریت شده است. با این نوع میزبانی، شما هزینه یک تیم فنی ارائه شده توسط ارائه دهنده میزبانی را برای کمک به تعمیر و نگهداری، راه اندازی و بهینه سازی سرور پرداخت می‌کنید.

آیا تجارت من به میزبانی اختصاصی نیاز دارد؟

میزبانی اختصاصی برای هر وب سایتی مناسب نیست. در واقع، میزبانی اشتراکی برای بسیاری از وب سایت‌های موجود بهتر خواهد بود. متاسفانه، اکثر سایت‌ها به حدی رشد نمی‌کنند که میزبانی اختصاصی برای آن‌ها واقعاً منطقی باشد. برای برخی از سایت‌ها حتی ممکن است میزبانی ابری یا میزبانی VPS منطقی‌تر باشد. همه این‌ها به نیازهای شما به عنوان مالک سایت بستگی دارد.

برای مبتدیان، میزبانی اختصاصی گران است. اگرچه احتمالاً می‌توانید با یک برنامه میزبانی اختصاصی ارزان‌تر شروع کنید. اگر سایت شما حجم زیادی از بازدید را دریافت نمی‌کند، یا در حال ساخت اولین سایت خود هستید، به هر حال با میزبانی اشتراکی شروع کنید.

اگر سایت شما حجم بالایی از بازدید را دریافت می‌کند یا در حال افزایش است پس به میزبانی اختصاصی احتیاج دارید. به خصوص، اگر دیده‌اید که عملکرد سایت شما به دلیل سبک میزبانی فعلی شما کاهش یافته است. میزبانی اختصاصی می‌تواند به راحتی از سایت‌هایی پشتیبانی کند که ماهانه میلیون‌ها بازدید کننده دارند.

همچنین، سایت شما ممکن است نیاز به نصب و یا سطح بالاتری از امنیت مانند ssl داشته باشد. به عنوان مثال، شاید شما یک فروشگاه تجارت الکترونیک عظیم داشته باشید که به نرم افزار منحصر به فرد و توابع امنیتی سفارشی نیاز دارد. یک محیط میزبانی اختصاصی می‌تواند به راحتی از تنظیمات مورد نظر شما پشتیبانی کند.

نتیجه گیری

امیدوارم، متوجه شده باشید که میزبانی اختصاصی چیست و تفاوت آن با سایر اشکال میزبانی و اینکه چگونه می‌تواند به سود تجارت شما بیاید پی برده باشید.

میزبانی اختصاصی برای همه مناسب نیست. اما، برای سایت‌های با بازدید زیاد، یا نیازهای بسیار خاص سرور، استفاده از یک میزبان وب اختصاصی می‌تواند سایت شما را بسیار بهبود بخشد.

با داشتن برنامه‌های میزبانی اختصاصی، به راحتی قادر خواهید بود از سطح رشد ترافیک پشتیبانی کرده و در عین حال سطح اطمینان، امنیت، مقیاس پذیری و بیشتر از همه کنترل را افزایش دهید.

با این حال، همه میزبان‌های اختصاصی برابر نیستند. هنگام انتخاب یک ارائه دهنده میزبان اختصاصی، مراقب این ویژگی‌ها باشید:

  • سرورها برای عملکرد و امنیت بالا از آخرین سخت افزار استفاده می‌کنند.
  • سرورها باید سیاست‌های امنیتی را داشته باشند.
  • به دنبال انتخاب میزبانی وب اختصاصی مدیریت شده باشید.
  • باید حداقل ۹۹.۹٪ سطح به روزرسانی داشته باشد.
  • یک تیم پشتیبانی فنی اختصاصی داشته باشید که به سرعت به درخواست‌های شما پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.