هاست چیست؟ انواع هاست

زمانی که تصمیم به ایجاد وب سایت می‌گیرید، در ابتدا به زیرساختی مناسب برای به نمایش گذاشتن آن نیاز دارید. به این زیرساخت، هاست یا میزبانی وب گفته می‌شود. پس باید بدانیم که هاست چیست؟ چرا به هاست نیاز داریم و انواع هاست چیست؟

در ادامه به بررسی موارد مرتبط با میزبانی وب می‌پردازیم:

هاست یا میزبانی وب یک سرویس آنلاین، یک فضای اینترنتی و قسمتی از یک سرور است که شما را قادر می‌سازد وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را در فضای اینترنت به نمایش درآورده و آن را با تمام کاربران مورد نظر خود به اشتراک بگذارید. هنگامی که یک سرویس میزبانی وب خرید می‌کنید، در واقع مقداری فضا را در یک سرور فیزیکی کرایه می‌کنید که می‌توانید تمام فایل‌ها و داده‌های لازم برای وب‌سایت خود را بر روی آن ذخیره کنید.

هاست‌ها انواع و موارد کاربرد متفاوتی دارند. به طور مثال شامل: ابری، اشتراکی، دانلود، ریسلر می‌باشند و سیستم عامل‌های آن: لینوکس و ویندوز و همچنین کنترل پنل‌ها: دایرکت ادمین، cpanel  و نیز موقعیت جغرافیایی آن‌ها: ایران و خارج از ایران نیز مطرح است.

انتخاب یک هاست باکیفیت بسیار مهم است، چرا که یک شرکت هاست می‌تواند میزان تاثیرگذاری وب‌سایت شما را افزایش دهد و یا آن را از بین ببرد. یک هاست ناپایدار، باعث از دست رفتن مشتریان، کاهش رتبه سایت و کاهش درآمد شما خواهد شد.

هاست چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم بدانیم که سرویس میزبانی وب یا همان هاست چیست، در ابتدا باید با مفهوم سرور آشنایی داشته باشیم. سرور یک رایانه فیزیکی است که بدون هیچ گونه وقفه ای اجرا می‌شود و روشن است به گونه‌ای که وب‌سایت‌هایی که بر روی سرور قرار دارند برای همه کسانی که می‌خواهند آن‌ها را مشاهده کنند همیشه در دسترس است. میزبان وب شما وظیفه دارد که سرور را همواره در حال اجرا و روشن نگه دارد و آن‌ها به روزنمایی نماید و از آن در برابر حملات مخرب محافظت کند. همچنین محتوای وب‌سایت شما – از جمله متن، تصاویر، فایل‌ها و غیره – را از سرور به مرورگرهای بازدید کنندگان شما منتقل کند.

چرا به هاست نیاز داریم؟ 

وقتی تصمیم دارید وب‌سایت جدیدی را راه اندازی کنید، باید یک ارائه‌دهنده هاستینگ وب پیدا کنید که فضای سرور را برای شما تأمین کند. میزبان وب شما تمام پرونده‌ها، دارایی‌ها و پایگاه‌های داده شما را در سرور ذخیره می‌کند. هر وقت شخصی نام دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کند، میزبان شما تمام پرونده‌های لازم برای ارائه آن درخواست را منتقل می‌کند.

بنابراین، باید میزبانی وبی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد. در واقع، این مورد مشابه با اجاره مسکن کار می‌کند – لازم است به طور منظم هزینه‌ای را پرداخت نمایید تا  سرور به کار خود ادامه دهد. برای کاهش خطرات و ریسک، به طور معمول طرح‌های  شرکت‌های هاستینگ با ۳۰ روز ضمانت برگشت پول ارائه می‌شود تا بتوانید خدمات آن‌ها را بررسی نمایید و مطمئن شوید که انتظارات شما را برآورده می‌کنند یا خیر.

در واقع، شما حتی برای انجام کارهای منظم مدیریت سایت خود نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید. به عنوان مثال، می‌توانید HTML و فایل‌های دیگر را روی سرور بارگذاری کنید، سیستم‌های مدیریت محتوا مانند WordPress یا Drupal را نصب کنید، به پایگاه داده خود دسترسی پیدا کنید و به راحتی بک آپ از سایت خود ایجاد کنید.

با وجود اینکه پلتفرم هاستینگ cPanel توسط اکثر ارائه دهندگان میزبانی وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابزاری قدرتمند است اما می‌تواند برای مبتدیانی که فقط می خواهند یک سایت ساده بسازند و آن را سریع راه اندازی کنند، پیچیده باشد. بنابراین، کنترل پنل‌های دیگری نیز وجود دارند که برای مبتدیان و تازه کارها قابل استفاده بوده و سفارشی بسازی شده‌است.

به طور معمول، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس هاست علاوه بر فراهم نمودن فضای سرور برای وب‌سایت ها، خدمات دیگری را نیز در رابطه با مدیریت وب‌سایت ارائه می‌دهند، مانند:

  • گواهینامه‌های SSL
  • میزبان ایمیل و سازندگان صفحه (page builders)
  • ابزارهای توسعه دهنده (Developer tools)
  • خدمات پشتیبانی مشتریان ۲۴/۷ . سعی کنید از جایی هاست خود را تهیه کنید که پشتیبانی مناسبی را ارائه دهند. برای این کار باید بیشتر به رزومه شرکت هاستینگ دقت کنید. از تجربه خودتان و دیگران و یا نظرات کاربران و طراحان وب سایت‌ها در این زمینه استفاده کنید.
  • پشتیبان‌گیری اتوماتیک وب‌سایت 
  • نصب‌های نرم‌افزاری که با یک کلیک انجام می‌شود برای وردپرس یا دروپال و موارد دیگر

انواع هاست

پس از اینکه به صورت کامل متوجه شدیم که هاست چیست، بهتر است کمی با انواع هاست نیز آشنا شویم.

اکثر میزبآن‌های وب انواع مختلفی از هاستینگ را ارائه می‌دهند تا بتوانند نیازهای مشتری های مختلف را تأمین کنند – خواه یک وبلاگ شخصی ساده باشد یا صاحب یک تجارت بزرگ آنلاین. در اینجا محبوب ترین گزینه‌های موجود و انواع هاست لیست شده اند:

  • Shared hosting – هاست اشتراکی
  • VPS hosting – هاست سرور مجازی
  • Cloud hosting – هاست ابری
  • WordPress hosting – هاست وردپرس
  • Dedicated hosting – هاست اختصاصی

البته انواع هاست مختلف دیگری از سرویس‌های هاست وجود دارند که در آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای شروع بهتر است با فضای کوچک‌تر و سرویس ساده‌تر کار خود را آغاز نمایید  و زمانی که سایت شما به ترافیک بالاتر یا فضای بیشتری نیاز داشت، به نوع پیشرفته‌تر ارتقا دهید. در هر صورت، در این مقاله هرکدام  از سرویس‌های ذکر شده را با جزئیات بیشتری توصیف کنیم.

هاست اشتراکی

شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی وب معمولاً بیش از یک طرح برای هر نوع میزبانی ارائه می‌دهند. این نوع هاستینگ رایج‌ترین گزینه برای اکثر نیازهای مرتبط با میزبانی وب است و برای اکثر مشاغل کوچک و وبلاگ‌های شخصی یک راه حل عالی است. با این نوع میزبانی، شما یک سرور را با سایر مشتری ها به اشتراک می‌گذارید. وب‌سایت‌هایی که در همان سرور میزبان هستند، تمام منابع آن از جمله حافظه، قدرت محاسبه، فضای دیسک و سایر منابع را با یک دیگر به اشتراک می‌گذارند.

اگر در ابتدای راه‌اندازی سایت هستید، می‌توانید با هاست اشتراکی شروع کنید. بسیاری از کاربرانی که برای بار نخست از خدمات هاست استفاده می‌کنند، بهتر است به سراغ سرویس‌های اشتراکی بروند، چرا که ساده و به دور از پیچیدگی نگهداری سرور هستند.

مزایا

  • ارزان بودن و هزینه کم، مناسب برای وب‌سایت‌های تجاری کوچک آنلاین. قیمت بسیار مهم است و باید بر حسب توان مالی خود خرید کنید، ولی توصیه می‌شود همه چیز را فدای قیمت نکنید.
  • نیازی به دانش فنی خاص نیست
  • گزینه‌های سرور از پیش تنظیم شده‌است
  • دارا بودن کنترل پنل کاربر پسند و کاربری ساده
  • نگهداری و مدیریت سرور بر عهده کاربر نمی‌باشد.

معایب

  • نبود هیچ نوع کنترلی بر روی تنظیمات سرور
  • افزایش ترافیک در وب‌سایت‌های دیگر می‌تواند وب‌سایت شما را کند نماید
  • اشتراکی بودن سرور باعث کند شدن آن در بعضی مواقع خواهد شد این عامل نیز ضعف هاست اشتراکی محسوب میشود

هاست VPS

زمانی که از یک سرور خصوصی مجازی یا VPS استفاده می‌نمایید همچنان نیز سرور را  با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارید. با این حال، میزبان وب شما یک پارتیشن کاملا جداگانه برای شما در آن سرور، اختصاص می‌دهد. این بدان معناست که شما یک فضای سرور را به صورت اختصاصی با مقدار کافی از منابع و حافظه را بدست می‌آورید. در حقیقت، میزبانی VPS برای مشاغل متوسط با تعداد زیاد وب‌سایت‌ها و ترافیک در حال رشد بسیار مناسب است.

مزایا

  • فضای اختصاصی  سرور
  • افزایش ترافیک در وب‌سایت‌های دیگر هیچ تاثیری در عملکرد وب‌سایت شما ندارد
  • دسترسی به روت سرور
  • مقیاس‌پذیری آسان و قابلیت تنظیم بالا

معایب

  • گران‌تر از انواع دیگر هاستینگ می‌باشد
  • دانش فنی و مدیریت سرور یک ضرورت است

هاست ابری

در حال حاضر میزبانی کلود یا ابر مطمئن ترین راه حل و گزینه در بازار است. با هاستینگ کلود، شرکت میزبانی وب‌سایت شما خوشه ای از سرورها را در اختیار شما قرار می‌دهد به طوری که پرونده‌ها و منابع شما در هر سرور همانند سازی می‌شوند. هنگامی که یکی از سرورهای کلود بدون مشکلی مشغول کار است، ترافیک وب‌سایت شما به طور خودکار به سرور دیگری در خوشه هدایت می‌شود. ممکن است این مورد منجر به downtime کمی‌شود، این نوع هاستینگ برای وب‌سایت بسیار شلوغ و سنگین بسیار عالی است.

مزایا

  • عدم وجود downtime. کیفیت سرویس، را می‌توان در قالب Uptime تعریف کرد. Uptime یعنی، سرورهای هاست چند درصد مواقع در دسترس هستند. این مورد، شامل مشکلات سایت شما و مشکلات کدنویسی که موجب لود نشدن سایت می‌شود، نیست. در زمان انتخاب یک هاست، حتما بپرسید چه نوع ضمانتی در مواقع از دست خارج شدن سرور ارایه می‌‌کنند.
  • خرابی سرور تاثیری در وب‌سایت شما ندارد
  • منابع نسبت به تقاضای کاربر اختصاص داده می‌شود
  • فقط هزینه آنچه استفاده می‌شود پرداخت می‌کنید
  • مقیاس‌پذیرتر از سایر انواع میزبانی وب می‌باشد

معایب

  • تخمین هزینه‌های واقعی سخت است
  • دسترسی به روت سرور همیشه فراهم نیست

هاست وردپرس

میزبانی وب وردپرس یک نوع خاصی از میزبانی اشتراکی است که برای دارندگان سایت وردپرس ایجاد شده‌است. سرور شما بطور خاص برای WordPress پیکربندی شده‌است و سایت شما با افزونه‌های از پیش نصب شده برای کارهای مهم مانند حافظه پنهان (caching) و امنیت همراه است.

به دلیل پیکربندی بسیار بهینه این نوع میزبانی، سایت شما خیلی سریع‌تر بارگیری می‌شود و با مشکلات کمتری اجرا می‌شود. برنامه‌های میزبانی وردپرس اغلب شامل ویژگی‌های اضافی مرتبط با وردپرس هستند، مانند قالب‌های از پیش طراحی شده وردپرس، drag-and-drop page builders و ابزارهای ویژه برنامه‌نویسی است.

با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت این سیستم مدیریت محتوا و به منظور رفع مشکلات موجود، بهینه سازی‌هایی بر روی این هاست‌ها انجام شده است که منجر به ارائه هاست‌هایی پرسرعت و مناسب برای نصب و استفاده از وردپرس گردیده است. برای این دسته از هاست‌ها حداقل پردازشگر، فضای دیسک و RAM برای نصب و استفاده آسان از وردپرس تعیین شده است.

هاست های وردپرسی را بر اساس نوع سیستم‌عامل می‌توان به دو نوع‌ هاست لینوکس وردپرس و هاست ویندوز وردپرس تقسیم‌بندی کرد. به‌صورت کلی وردپرس را بر روی هر سروری که php در آن نصب‌ شده باشد می‌توانید اجرا کنید.

هاست وردپرسی بیشتر یک عبارت تجاری در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ می‌باشد و به طور قطع برای هاستی که به صورت استاندارد و با زیرساخت مناسب و حرفه‌ای برای وردپرس بهینه شده باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد. از آنجایی که هاست وردپرس کاملا برای این پلتفرم بهینه شده است و بر روی سروری که این هاست قرار گرفته است تعداد سایت‌های کمتری میزبانی می‌شوند، سرعت و امنیت بیشتری خواهید داشت.

مزایا

  • کم هزینه و مناسب افراد مبتدی
  • نصب سریع و راحت وردپرس با یک کلیک 
  • عملکرد خوب برای سایت‌های وردپرس
  • تیم پشتیبانی مشتری که در زمینه وردپرس آموزش دیده‌اند
  • افزونه‌ها و قالب‌های از پیش نصب شده وردپرس

معایب

فقط برای سایت‌های وردپرس توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید بیش از یک وب‌سایت در سرور خود داشته‌باشید، می‌تواند مشکل ایجاد کند.

هاست اختصاصی 

هاستینگ اختصاصی بدان معنی است که شما سرور فیزیکی خود را دارید به صورتی که فقط به وب‌سایت شما اختصاص داده شده‌است. بنابراین، به شما این امکان داده شده‌است که مدیریت وب‌سایت خود را به صورت کامل منعطف انجام دهید. می‌توانید سرور خود را مطابق میل خود پیکربندی کنید، سیستم‌عامل و نرم‌افزاری را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب کنید و مطابق نیازهای خود کل محیط میزبانی را تنظیم کنید. در حقیقت، اجاره یک سرور اختصاصی بسیار قدرتمند است به طوری که با پشتیبانی حرفه‌ای میزبان وب برای شما همراه است. معمولاً این گزینه بیشتر مناسب مشاغل بزرگ اینترنتی که با ترافیک سنگین سروکار دارند، متمرکز است. اگر عملکرد مطلوب و بی‌دغدغه برای شما الویت بالایی دارد، سرور اختصاصی گزینه مناسبی است.

مزایا

  • کنترل کامل بر پیکربندی سرور
  • قدرتمند بودن و عملکرد بالا
  • کمبود منابع بر روی سرور اختصاصی معنایی ندارد و در صورت نیاز امکان ارتقای آن وجود دارد.
  • امکان ایجاد چند ماشین مجازی بر روی سرور اختصاصی وجود دارد.
  • برخی از کاربران ترجیح می‌دهند در یک محیط خصوصی با امنیت بالا وب سایت خود را میزبانی کنند که در این صورت تهیه سرور اختصاصی به آنان توصیه می‌شود.
  • قابلیت اطمینان بالا و گزینه‌های امنیتی
  • دسترسی به روت سرور خود را دارید

معایب

  • دارای هزینه بالایی است که بیشتر به سمت مشاغل بزرگتر گرایش دارد
  • دانش فنی و مدیریت سرور یک ضرورت است

تفاوت بین میزبانی وب و نام دامنه چیست؟

دامنه و هاست، دو سرویس متفاوت هستند و همکاری آنها باعث می‌‌شود یک سایت قابل نمایش باشد. جهت راه‌اندازی یک وب‌سایت و استفاده از آن در اینترنت، لازم است علاوه بر خرید یک سرویس میزبانی وب یا هاست، یک نام دامنه نیز خریداری کنید. در حالی که میزبانی وب به شما این امکان را می‌دهد تا فضای سرور را برای سایت خود اجاره کنید و از طرف دیگر نام دامنه به عنوان آدرس سایت شما عمل می‌کند. وقتی کاربران شما می خواهند سایت شما را بررسی کنند، نام دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ می‌کنند و سرور شما محتوای مورد نظر را انتقال می‌دهد. به عبارت دیگر، اگر سایت را همانند یک خانه در نظر بگیریم، نام دامنه آدرس آن است.

با بیشتر میزبانی‌های وب، باید نام دامنه خود را جداگانه خریداری کنید. یا اگر در حال حاضر صاحب دامنه هستید، می‌توانید آن را به ارائه‌دهنده میزبان فعلی خود انتقال دهید. به طور مشابه برای حفظ مالکیت دامنه نیز لازم است اجاره و هزینه سالانه نام دامنه خود را پرداخت کنید.

هر هاست دارای یک آدرس مشخص و شناخته شده در دنیای اینترنت است. آدرس هاست شما همان آدرس سرور میزبان است که در اینترنت شناخته شده است. ولی بر روی آن سرور هاست‌های زیادی وجود دارد، پس چطور به آدرس هاست شما برسیم؟ پاسخ یک نام در دنیای اینترنت است که این نام غیر تکراری است که توسط مراکز معتبر ثبت می‌شود. به این اسم وب سایت، نام دامنه (Domain Name) گفته می‌شود.

پس برای این‌که بتوانید یک فضا یا یک مکان در دنیای اینترنت داشته باشید باید یک نام دامنه شناخته شده در اینترنت نیز داشته باشید. این نام دامنه در تمام دنیا کنترل شده و غیر تکراری است پس باید توسط مراکز جهانی و معتبر این کار کنترل شوند. در نتیجه تهیه نام دامنه نیز رایگان نخواهد بود و باید مبلغی را برای آن پرداخت کنید که بیشتر به صورت یک ساله تا ده ساله ارائه می‌شوند.

نام دامنه، همان آدرس وب سایت و به نوعی هویت شما بر روی محیط اینترنت است، لذا باید نامی را برای دامنه‌‌تان انتخاب کنید که مناسب کسب و کارتان باشد.

در کل، اگر می‌خواهید یک وب‌سایت منتشر کنید و یک حضور آنلاین در سطح اینترنت داشته‌باشید، میزبانی وب نوعی از خدمات مورد نیاز شما است. در حقیقت، داشتن یک وب‌سایت با ایجاد امکان دسترسی آسان به میلیون ها کاربر در سراسر جهان، مزیت‌های باورنکردنی را به شما می‌دهد.