هاست وردپرس چیست what is wordpress hosting

هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس یکی از انواع سرویس‌های هاست است که با استفاده از آن می‌توانید سایت وردپرسی خود را بر روی آن با سرعت بالا میزبانی کنید. در ادامه به صورت دقیق‌تر توضیح خواهیم داد که هاست وردپرس چیست و ویژگی‌های آن به چه صورت است.

هاستینگ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اجرای یک وب سایت است. اما معمولاً نادیده گرفته می‌شود. بدون داشتن هاست وردپرس باکیفیت، سایت شما با سرعت بسیار پایین و کند بارگیری و لود خواهد شد، downtime بالایی خواهد داشت و حتی از امنیت کمتری برخوردار خواهد بود و حتی نسبت به هک شدن مستعدتر است.

با انتخاب یک هاست با کیفیت وردپرس می‌توانید عملکرد سایت وردپرس خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید و در عین حال از مزیت‌های بیشتری نیز بهره‌مند شوید.

بهتر است که یاد بگیرید و بدانید میزبانی وردپرس چیست، ویژگی‌های میزبانی وردپرس را بشناسید و اینکه چگونه هاست وردپرس می‌تواند به سود سایت شما باشد و در آخر اینکه در هاست با کیفیت وردپرس به دنبال چه چیزی باشید.

به منظور ایجاد سایت وردپرسی در ابتدا باید جدیدترین نسخه وردپرس را دانلود کرده و سپس با خرید هاست وردپرس پرسرعت، وب سایت خود را راه اندازی کنید.

هاست وردپرس چیست؟

به معنای دقیق‌تر، میزبانی وب وردپرس سرویس میزبانی وبی است که برای اجرای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است.  ویژگی‌های اضافی ارائه شده، بسته به نوع میزبانی وردپرسی که تهیه می‌نمایید متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی هاست وردپرس مجهز به ویژگی‌هایی مانند نصب یک کلیک (one-click-install) خواهد بود. بنابراین می‌توانید وردپرس را به سرعت بر روی سایت خود نصب نمایید یا بروزرسانی‌های خودکار را در هسته وردپرس انجام دهید.

WordPress یکی از قوی‌ترین و از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای ایجاد وب‌سایت یا وبلاگ شخصی است که هم اکنون به صورت رایگان و متن باز در دسترس همگان است. در کنار این مزایا، سادگی کار با وردپرس، فراوان بودن افزونه‌ها و پوسته‌‌ها و وجود آموزش‌های رایگان، وردپرس را تبدیل به برترین سیستم مدیریت محتوا کرده است. با رشد روز افزون آن، سرویس دهندگان هاستینگ اقدام به ارائه‌ی هاست‌های مخصوص وردپرس یا همان WordPress hosting کرده‌اند که امکانات و شرایط منحصر به فرد خود را دارا هستند. 

همچنین یک هاست مخصوص وردپرس پشتیبانی مربوط به خود را دارد که بر مسائل فنی مرتبط با هاست WordPress بهتر از تیم پشتیبانی هاست معمولی واقف می‌باشند. به خاطر داشته باشید که جهت اجرای وردپرس، لزوما نیازی به میزبانی وردپرس نیست. می‌توانید وردپرس را تقریباً بر روی هر نوع هاست اجرا کنید زیرا شرایط لازم برای اجرای وردپرس خاص نمی‌باشد.

در واقع تنها پیش نیازهای فنی برای اجرای یک سایت وردپرس شامل MySQL 5.0.15 یا بالاتر و PHP 5.2.4 یا بالاتر می‌باشد. اما در نظر داشته باشید به دلیل اینکه امکان نصب وردپرس بر روی هر نوع میزبانی وجود دارد توصیه نمی‌شود این کار را همیشه انجام دهید. زیرا یک هاست وردپرسی به شما کمک می‌کند تا از وب سایت خود نهایت استفاده را ببرید و سطح عملکرد بالاتری را ارائه دهید.

انواع هاست وردپرس 

پیش‌تر گفته شد که از لحاظ فنی بر روی هر نوع میزبانی امکان نصب WordPress وجود دارد، اما میزبانی وب وردپرس یا wordpress hosting نوع خاصی از میزبانی است که بهینه شده شده می‌باشد و به اجرای هرچه بهتر وردپرس کمک شایانی مینماید. در ادامه متداول‌ترین انواع میزبانی وردپرس موجود اعم از هاست وردپرس ایران یا خارج از ایران معرفی شده است.

۱. هاست وردپرس اشتراکی

هاست اشتراکی وردپرس، ارزان‌ترین نوع میزبانی وردپرس است که می‌توانید تهیه نمایید. در واقع بخشی از میزبانی اشتراکی است که برای وردپرس بهینه شده است. در صورتی‌که در این نوع میزبانی منابع سرور را با وب سایت‌های دیگر به اشتراک خواهید گذاشت. این اشتراک محیط سرور همان فاکتوری است که به پایین نگه داشتن هزینه کمک می‌کند.

سروری که به اشتراک گذاشته می‌شود برای وردپرس بهینه‌سازی شده است، بنابراین عملکرد بهتری را نسبت به یک سرور اشتراکی و معمولی دارا می‌باشد.

سایر ویژگی‌های رایجی که در هاست وردپرس اشتراکی خواهید یافت شامل توانایی استفاده از یک کلیک نصب کننده وردپرس است، بنابراین می‌توانید وردپرس را تنها در چند دقیقه نصب کنید. برخی از میزبانی‌های وب حتی در هنگام ثبت نام و خرید هاست، امکان پیش نصب وردپرس را به شما می‌دهند. سایر ویژگی‌هایی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید شامل بروزرسانی‌های خودکار در هسته وردپرس می‌باشد که همراه با قالب ها و پلاگین‌ها است.

۲. هاست وردپرس مدیریت شده (Managed Web Hosting)

هاست وردپرس مدیریت شده، یکی از بالاترین سطح‌های میزبانی قابل دسترس برای سایت وردپرسی می‌باشد. میزبانی وردپرس مدیریت شده، مدیریت سایت شما را از کارشناسان شرکت میزبانی خواهد گرفت، زیرا تیمی از کارشناسان وردپرس را در پشت سر خود خواهید داشت.

به طور معمول، میزبانی وردپرس مدیریت شده از یک سرور اختصاصی استفاده می‌کند. با این وجود می‌توان آن را بر روی سرور مجازی، هاست ابری و یا حتی یک محیط سرور اشتراکی پیکربندی کرد. 

نوع دقیق مشخصات سرور بستگی به ارائه دهنده میزبانی دارد که در انتها انتخاب می‌کنید. بیشتر اوقات خواهید فهمید که میزبانی WordPress مدیریت شده از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند، بنابراین کنترل بیشتری بر روی تنظیم سرور و مقیاس پذیری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در ادامه چند مورد از بزرگ‌ترین مزایای میزبانی مدیریت شده وردپرس آورده شده است:

مزایای هاست وردپرس

افزایش سرعت سایت وردپرسی

اگر یک سایت وردپرس را راه اندازی نموده اید، می‌توانید با استفاده از یک محیط سرور بهینه شده که برای افزایش سرعت سایت وردپرسی مناسب است از سرعت بارگیری بسیار سریعی بهره‌مند شوید.

افزایش امنیت سایت

با میزبانی وردپرس یک محیط میزبانی ایمن خواهید داشت که برای محافظت در برابر حملات خاص وردپرس طراحی شده است.

آپدیت بودن سایت

با به روز رسانی خودکار می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما بدون هیچ گونه کار اضافی در پایان سریع و ایمن باقی مانده است.

ارائه پشتیبانی اختصاصی هاست وردپرس

میزبانی وردپرس به شما یک کادر پشتیبانی ارائه می‌دهد که می‌توانند به شما در رفع سریع هرگونه مشکل میزبانی یا سایت کمک کند.

افزایش آپتایم سایت

اگر از سایت خود درآمد کسب می‌کنید، پس به ازای هر لحظه ای که آفلاین میشوید پولی از دست میدهید. یک میزبان وردپرس می‌تواند به جلوگیری از وقوع این امر به طور قابل توجهی کمک نماید.

میزبانی وردپرس مدیریت شده یکی از میزبانی‌های سفارشی (customized) شده است. در نتیجه ممکن است دارای مواردی باشد که با اهداف سایت شما مطابقت نداشته باشد. به عنوان مثال، معمولا دارای محدودیت های پلاگین است. برخی از پلاگین‌ها می‌توانند به دلیل کد داشتن، پروتکل‌های امنیتی یا دلایل مختلف دیگر ممنوع شوند. بنابراین، اگر از پلاگینی استفاده می‌کنید که هاست اجازه نمی‌دهد، باید یک گزینه جایگزین پیدا کنید یا در کل نوع دیگری از میزبانی را در نظر بگیرید.

همچنین اگر می‌خواهید هر نوع سایتی دیگری غیر از سایت وردپرسی بسازید، این امکان با استفاده از هاست وردپرس مدیریت شده قابل انجام نیست. اجرای هر نوع سایت دیگر در محیط سرورهای سفارشی شده به سادگی پشتیبانی نمی‌شود. هزینه میزبانی وردپرس مدیریت شده ممکن است برای برخی از دارندگان وب سایت گران باشد. اگر وب سایت شما بسیار سودآور است، پس سرمایه گذاری در میزبانی وردپرس مدیریت شده می‌تواند به بهبود عملکرد سایت شما کمک کند، ضمن اینکه در مورد مسائل فنی نیز صرفه جویی زمان انجام می‌گردد.

۳. هاست وردپرس لینوکس

با توجه به این موضوع که وردپرس بر اساس زبان php  طراحی شده است و در هاست های ویندوزی نیز قابل اجرا است اما بهترین سیستم‌عامل برای اجرای آن لینوکس می‌باشد. هاست لینوکس نیز از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند پس تفاوت هاست وردپرس و لینوکس چیست این سوالی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، هاست وردپرسی سرویس میزبانی است که شرکت های ارائه دهنده میزبانی با توجه به فراگیر شدن وردپرس و احساس نیاز در بازار فروش، میزبانی آن را برای مشتریان خود بصورت خصوصی سازی شده، ارائه کرده‌اند. در این سرویس نیازهای یک سایت وردپرسی مانند: منابع ram  و cpu و یا extentionهای مورد نیاز وردپرس پیش بینی شده است. 

تشابه هاست وردپرس و هاست لینوکس

بزرگ‌ترین تشابه هاست وردپرس و هاست لینوکس استفاده از سیستم‌عامل لینوکس است. در واقع هاست وردپرس همان هاست لینوکس است که به منظور ارائه خدمت به یک سایت وردپرسی پیکربندی گردیده است.  

از آنجایی که لینوکس یک سیستم‌عامل منبع باز است، استفاده از آن نیز رایگان می‌باشد. اکثر شرکت های میزبان وب لینوکس را ترجیح می‌دهند زیرا منبع باز بودن لینوکس و استفاده رایگان از آن به معنی  پایین نگه داشتن هزینه ها است و این باعث شده است ارایه این میزبانی ها با قیمت پایین‌تری باشد و به طبع آن خریداران علاقه بیشتری نسبت به این نوع میزبانی داشته باشند.

همچنین سیستم‌عامل لینوکس، پایدارترین سیستم‌عامل می‌باشد. زیرا با گذشت زمان کند نمی‌گردد و به دلیل اضافه مصرف  دچار قطعی نمی‌شود. لازم به ذکر است که سرورهای وب لینوکس، نشت حافظه را تجربه نمی‌کنند.

مزایای هاست لینوکس

  • استفاده کامل از هارد دیسک
  • امکان کار چند منظوره
  • سیستم‌عامل منبع باز  
  • انجمن برای ارائه پشتیبانی

تفاوت هاست لینوکس و وردپرس چیست؟

وجود wordpress toolkit

بزرگ‌ترین تفاوت هاست لینوکس و وردپرس وجود  wordpress toolkit در هاست وردپرس است. بزرگ‌ترین مزیت این قابلیت نصب و حذف وردپرس تنها با یک کلیک است. 

ارائه افزونه‌های متعدد

امکان نصب و حذف افزونه‌ها، امکان آپدیت آن‌ها، بررسی‌های امنیتی وردپرس، امکان تغییر پسورد وردپرس و یا ایجاد امکان لاگین خودکار. این قابلیت پیش بینی شده در هاست وردپرس می‌تواند کمک بسیار شایانی برای طراحان وردپرس باشد و در وقت و هزینه شما صرفه جویی شایانی کند.

نصب قالب‌های آماده

نکته دیگری که در این نوع میزبانی مخصوص وردپرس ارائه می‌گردد نصب قالب های آماده است. با توجه به نوع کسب و کار شما دموی قالب های آماده برای شما ارسال می‌گردد. شما میتوانید از میان قالب ها بسته به نیاز خود آن را انتخاب کنید. قالب مد نظر برای شما نصب و بعد از راه اندازی سرویس مربوطه به شما تحویل می‌گردد. این قابلیت برای افرادی که آشنایی با طراحی وردپرس ندارند و یا تازه کار هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

مزایای هاست وردپرس لینوکس

در اینجا چند دلیل که چرا افراد میزبان وردپرسی را انتخاب می‌کنند آورده شده است:

۱. افزایش سرعت سایت

امروزه داشتن وب سایت با سرعت بارگذاری بالا غیر قابل مذاکره است. اگر وب سایت شما به آرامی لود شود نه تنها تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهید بلکه در موتورهای جستجو نیز رتبه پایین‌تری خواهید داشت.

میزبانی وردپرس یکی از بهترین راه ها برای سرعت بخشیدن به وب سایت شماست. حتی استفاده از میزبانی اشتراکی وردپرس باعث بهبود عملکرد سایت شما نسبت به برنامه های میزبانی اشتراکی استاندارد می‌شود. تنها با اجرای وردپرس بر روی سرورهای خاص، می‌توانید ترفندهایی در بهینه‌سازی و عملکرد سایت ایجاد کنید.

برای داشتن بالاترین سطح عملکرد، میزبانی مدیریت شده وردپرس را انتخاب کنید. با میزبانی مدیریت شده وردپرس، می‌توانید یک محیط میزبانی کاملاً بهینه شده در سایت خود داشته باشید. بعلاوه اینکه، یک تیم از متخصصین وردپرس را در همراه  خود خواهید داشت که برای بهینه‌سازی و ارائه مشاوره برای ارتقاء هرچه بیشتر سطح عملکرد سایت ها تلاش خواهند کرد.

۲. سطح بالای امنیت

با در نظر گرفتن امنیت سایت، ضمن ایمن نگه داشتن سایت خود، بازدید کنندگان و اطلاعات کاربران نیز در امان می‌باشند. میزبانی وردپرس دارای از مزیت منحصر به فردی است که قادر است در برابر حملات خاص وردپرسی در امان بماند. وقتی از هاست معمولی استفاده می‌کنید، هر پروتکل امنیتی فقط در برابر حملات عمومی کار حفاظت را انجام میدهد.

اما، با استفاده از میزبانی مخصوص وردپرس قادر خواهید بود تا اقدامات امنیتی را در برابر حملات خاص وردپرس پیاده سازی کنید. لازم به ذکر است که وردپرس متداول‌ترین CMS قابل هک شدن است.  همچنین تعداد بسیاری از میزبانی های وردپرس اسکن و نظارت امنیتی منظمی دارند، بنابراین می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که سایت شما همواره محافظت می‌شود. به طوری که اگر سایت شما یک نقض امنیتی را تجربه کرده باشد، مدیریت میزبانی سایت به شما کمک می‌کند تا هرگونه حفره امنیتی را به طور کامل بازیابی کنید.

۳. بروزرسانی خودکار سایت

هنگامی که یک سایت وردپرس را ایجاد و اجرا می‌کنید، باید به طور مرتب آن را بروزرسانی نمایید. یک کار بسیار کوچک است که فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اما، بسیاری از صاحبان سایتها معمولاً فراموش می‌کنند که سایت خود را بررسی کنند و ببینند آیا بروزرسانی‌هایی برای سایت در دسترس هستند یا خیر. نه تنها به روز نگه داشتن سایت شما راهی برای اطمینان از عملکرد بالا است، بلکه باعث می‌شود سایت شما ایمن‌تر شود.

در اکثر موارد، بروزرسانی‌های امنیتی برای patch security holes کشف شده و صادر می‌شوند. با بروزرسانی نکردن تم‌ها و پلاگین‌ها، در واقع سایت خود را برای بهره‌ برداری دیگران باز می‌گذارید. بعلاوه، هنگامی که نسخه‌های جدید هسته وردپرس منتشر می‌شوند تمامی پلاگین‌ها یا تم‌ها معمولاً بروزرسانی می‌شوند تا سازگار باقی بمانند.

بسته به نوع میزبانی وردپرسی که استفاده می‌کنید، ممکن است بروزرسانی‌های خودکار بخشی از پکیج میزبانی شما باشد. که باعث می‌شود مطمئن شوید که سایت شما در برابر مشکلات امنیتی شناخته شده قرار دارد و همیشه آخرین نسخه هسته، پلاگین‌ها و تم‌های وردپرس را اجرا می‌کنید.

هاست اشتراکی در مقایسه با هاست وردپرس مدیریت شده: کدام بهتر است؟

قاعده کلی که برای سایت‌های وردپرس وجود دارد این است که هرچه سایت وردپرسی کوچکتر است و ترافیک کمتری داشته باشد میتواند از هاست اشتراکی WordPress استفاده کند.. در حالی که لازم است سایت‌های وردپرسی که دارای سطح بالاتری از ترافیک هستند بر روی هاست مدیریت شده WordPress  میزبانی شوند.

با این وجود، دو مورد از بزرگ‌ترین ملاحظات باید بودجه کلی و مدت زمان لازم برای مدیریت سایت باشد. در کل خدمات میزبانی وردپرس اشتراکی ارزان‌تر خواهند بود. اگر بودجه اندکی در اختیار دارید، توصیه می‌گردد این سبک میزبانی وردپرس را انتخاب کنید. میزبانی وردپرس مدیریت شده گزینه‌ای گران‌تر خواهد بود، اما شما نیز زمان کمتری را برای مدیریت سایت خود اختصاص می‌دهید. کلیه کارهای فنی و نگهداری سایت توسط تیمی از کارشناسان وردپرس انجام خواهد شد. 

به طور کلی، میزبانی وردپرس مدیریت شده بالاترین سطح عملکرد، امنیت و ویژگی‌ها را به شما ارائه می‌دهد. اما اگر بودجه کافی برای تهیه این نوع میزبانی را ندارید، پس استفاده از میزبانی اشتراکی وردپرس به شما پیشنهاد می‌گردد.

ویژگی‌های هاست وردپرس باکیفیت

مهم‌ترین جنبه انتخاب هاست وردپرس کیفیت است. اما واقعا چه فاکتورهای میزبانی برای هاست با کیفیت مهم است؟ به طور کلی، به نیازهای مورد نظر شما به عنوان مالک سایت بستگی دارد. اما سه مورد از معیارهای مهم شامل سرعت، سطح uptime بودن و کیفیت تیم پشتیبانی است.

سرعت

سرعت به مدت زمان لود و بارگیری سایت شما، همراه با مدت زمان لازم برای باز کردن تب های جدید و اساساً حرکت در سایت اشاره دارد. اگر سایت شما به شدت آهسته بارگیری می‌شود، در واقع تجربه کاربری ضعیفی خواهید داشت که این امر بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو تاثیر منفی خواهد گذاشت و موفقیت سایت شما را دشوار می‌کند.

uptime

درصد زمانی است که سایت شما آنلاین می‌باشد. اکثر میزبانی ها ۹۹٪ uptime را ارائه می‌دهند. بدین معنی که در ۹۹٪ مواقع سایت شما در سطح اینترنت قابل دسترس می‌باشد. داشتن uptime بالا بسیار مهم است. به ویژه برای سایت‌هایی که دارای تراکنش هستند. هنگامی که وب سایت سودآور داشته باشید به ازای هر ثانیه آفلاین بودن سایت، شما پول از دست خواهید داد. برخی از سرویس‌های میزبانی می‌توانند uptime صد در صد تضمین شده ارائه دهند. در این صورت، در زمان بروزرسانی یا تعمیر و نگهداری سرور، سایت شما به سرور دیگری منتقل می‌شود تا آنلاین باقی بماند.

پشتیبانی

زمانی که با یک میزبانی وردپرس سروکار دارید، می‌خواهید یک تیم پشتیبانی آگاه همراه خود داشته باشید. تا اگر با سایت یا سرور خود مشکلی داشتید، به سرعت مشکل شما برطرف شود. امیدواریم نیازی به تیم پشتیبانی نداشته باشید، اما حتما اطمینان حاصل کنید که در صورت بروز مشکل، تیم پشتیبانی جهت مرتفع نمودن آن همراه شما هستند.

نتیجه‌گیری

در اصل، میزبانی وردپرس هر نوع میزبانی می‌تواند باشد که برای اجرای وردپرس بهینه شده است. رایج ترین نوع میزبانی وردپرس، میزبانی وب مدیریت شده و اشتراکی است. اگرچه انواع دیگری نیز در دسترس است.

سرویس‌های میزبانی اشتراکی وردپرس، که به عنوان میزبانی وردپرس نیز شناخته می‌شوند، ارزان‌ترین نوع میزبانی وردپرس در دسترس خواهند بود. در واقع یک پلتفرم میزبانی بهینه‌سازی شده وردپرس دریافت خواهید داشت که با سایر کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. با این حال، هر کاربر محیط جدایی از سرور را دارد که امکان دسترسی به سطح مشخصی از منابع سرور را می‌دهد.

نوع دیگر میزبانی موجود، میزبانی مدیریت شده WordPress است. سیستم‌عامل میزبانی مدیریت شده، محیط سرورهایی با عملکرد بسیار بالا را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا از وردپرس نهایت استفاده را ببرید و از تیم اختصاصی وردپرس که به مدیریت و بهینه‌سازی سایت و سرور کمک می‌کنند بهره‌مند گردید.

امیدوارم توانسته باشیم به این سوال پاسخ دهیم که هاست وردپرس چیست؟  و در حال حاضر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا یک نوع میزبانی مناسب سایت جدید شما است یا خیر. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.